Plašākas iespējas 30 tūkstošiem pilsoņu

31

Komentāri (31)

ILZE 18.07.2014. 15.04

Nekā nav vienkāršāka kā vēlēšanās izmantot tikai pirkstu nospiedumu.

0
0
Atbildēt

0

Elina 16.07.2014. 08.48

Ja valsts saviem iedzīvotājiem izdod dokumentus, kas nav derīgi visām vajadzībām, tad jādomā, ka likumdevējs strādājis ar brāķi vai jau iepriekš paredzējis attiecīgajām personām darbu un algu, lai likvidētu kļūdu. Varbūt tā ir nekompetence?

0
0
Atbildēt

0

Kristīne 15.07.2014. 16.26

Man gan ir aizdomas, ka pašu ID karšu ieviešana ar vēlāku mērķi dot pases vien izbraucot no ES, drīzāk būtu uzskatāma par slikti slēptu ļautiņu kontrolēšanas palielināšanu.

+2
-1
Atbildēt

0

Anna Gaigule 15.07.2014. 15.25

Elektroniskās (e-…) un interneta (i-…) vēlēšanas nav viens un tas pats.

E-vēlēšanas nodrošina lokāli un ar elektroniskajām ierīcēm paātrina papīra biļetenu apstrādi un uzlabo balsu skaitīšanu. Nodrošinot atvērtus standartus un auditējamu aparatūru/pirmkodu, e-vēlēšanas var nodrošināt pietiekami uzticamas. Šajā jomā ir vērts strādāt un panākt, ka balsis var saskaitīt uzreiz (vai daudz ātrāk), un, piemēram, katrs pats var pārbaudīt, ka viņa biļetens ir pieskaitīts, tīmeklī.

I-vēlēšanās, kuras realizē tikai elektroniski no lietotāju vīrusainajiem Windows datoriem un ļaunatūru pārņemtām mobilajām ierīcēm, nav iespējams nodrošināt vienlaicīgi aizklātību un uzticamību. (Patiesībā, ņemot vērā, ka serveriem var atņemt elektrību un internetu, vai uzbrukt ar DDOS, uzticamību nevar īpaši labi nodrošināt pat atklātām vēlēšanām). Līdz nav kāda jauna šifrēšanas algoritma atklājuma un jaunu paņēmienu sadalītu sistēmu pārvaldībā, par to nav vērts pat sapņot.

+7
0
Atbildēt

0

Uldis Šneiders 15.07.2014. 14.05

Lasot šo, rodas divi jautājumi. Vai, darbojoties “Delnā”, Lolita šos tēriņus uzskatitu par loģiskiem un lietderīgiem? Vai ir atrasts posms, kurā notikusi kļūda – cik atceros – TV vēl tad, kad bija skaidrs, ka ID karte vēlēšanās nederēs, zvanot uz PLMP tālruni, uzzināja, ka “derēs gan”… ?????

Daudz runā par ēnu ekonomiku, bet kas ir šis? Ēnu valdība? Vai kas?

+1
0
Atbildēt

0

acabaricsocial 15.07.2014. 12.33

Arhaisms ir prasība pēc anonimitātes, nevis zīmogs pasē! Sen vairs nav laiki, kad sieva par līdzdalību politikas procesos varēja mājās dabūt ”kāvienu” no vīra! Es daudz vairāk uzticētos tādai saeimai, kuru ievēlējuši tikai cilvēki, kuri lepojas ar savu izvēli, nevis uzskata to par kaut ko slēpjamu.

0
-5
Atbildēt

1

    Ieva Priedenfelde > acabaricsocial 15.07.2014. 13.18

    Ir daudz darba devēju, kas savus darbiniekus gribētu kontrolēt – atceros Rīgas satiksmes darbinieku un arodbiedrības piketus.

    +8
    0
    Atbildēt

    0

Una Grinberga 15.07.2014. 11.00

Idiotisma kalnagals! Kā būtu ar tās amatpersonas sodīšanu, kas nolēma, ka dzīvošanai Latvijā pietiek tikai ar eID un visu šo papildus izdevumu kompensēšanu no šīs “atbildīgās” personas?

+2
-4
Atbildēt

1

Ralfs 14.07.2014. 22.26

Народ, нашла новую фишку по заработку – просто читать смс и получать за это деньги, я в день зарабатываю от 15 баксов просто читая смс, времени не занимает вообще и возраст не имеет значения. Попробуйте сами, вам понравиться этот вид заработка. Вот ссылка –

http://vk.cc/2MNzEo

+1
-2
Atbildēt

0

buchamona 14.07.2014. 21.51

…Saeima ir lēmusi, ka visiem, kuru rīcībā ir e-ID karte, būs iespējas nobalsot ar tā sauktajām vēlētāja apliecībām, ko izgatavos Centrālā vēlēšanu komisija (CVK) un kuras pilsoņi varēs izņemt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē (PMLP), sākot ar 22.septembri. +++ ar šo arī ideja par balsošanu ar e-ID karti ir norakta. Aizies jau, izņems tās apliecības, labākajā gadījumā kāda 1/4 daļa no tiem, kuri būtu gatavi balsot ar šīm kartēm.

Saeimas deputātiem taču vislabāk būtu jāzin, ka pēdējās vēlēšanās piedalījās vien 59.5 % vēlētāju. No tiem ataisnojošu iemeslu dēļ neaizgāja vēlēt…, varētu būt kāda desmitā daļa? :) Pārējiem visiem bija slinkums pacelt savu pēcpusi, lai pārietu pāri ielai līdz iecirknim. Tagad, pirms iet vēlēt, vēl apliecība jāizņem :))

+5
-2
Atbildēt

2

    Kaspars Špūle > buchamona 15.07.2014. 10.11

    Pilnīgi Jums piekrītu.

    Turklāt varēja jau valdītāji godīgi atzīt, ka samelojušies, un izsniegt šiem “e-ID upuriem” arī pases par brīvu.

    +3
    0
    Atbildēt

    0

    dzintarz > buchamona 15.07.2014. 11.05

    Ironija IR īsti vietā.

    “Slinkums Pacelt Pakaļu -SPP” IR galvenā Latvijas Pilsoņu iezīme iepretī abu Baltijas māsiņvalstu pilsoņiem.

    Droši, ka “Partija SPP” beidzot iegūtu senilgoto, vienoto un garantēti lemtspējīgo 50%plus vairākumu Saeimā.

    0
    -3
    Atbildēt

    0

piziks 14.07.2014. 19.38

Drosmīgā Saeimas deputāte no Vienotības, Lolita Čiģāne, nolēmusi patrenēties arī publiskā tēla spodrinātāju lauciņā, — un uzreiz, jau pirmajā uznācienā, cenšoties pierādīt, ka valsts iestāžu brāķis ID karšu ieviešānā ar uzspiestu staigāšanu pēc papildkartēm ir nozīmīgs Vienotības pārvaldes metožu sasniegums un pat dižlaime konkrētiem 30 000 apmuļķoto.

Nu, nesanāk, Lolitiņ, nesanāk. Jāmācās vēl, jāmācās. Nebūs ilgi jāgaida, kad nebūsiet vairs deputāte, toties Jums pietiks laika paskaitīt, cik muļķu šai Jūsu akcijai noticējusi, 2 kartes buntītē labākas par vienu atzīstot, vēl piemaksājot ar paša laika tēriņu, kam starp citu ir arī savs naudas ekvivalents.

+8
-4
Atbildēt

0

marchaeva 14.07.2014. 17.18

Vēlēšanās kā līdz šim ir divas labas lietas – ikvienas izvēles anonimitāte, principiāla nespēja konstatēt vai ir balsots (jo var jau salikt visas aploksnes kabatā un iemest urnā vēstuli) un visu balsu pārskaitīšanas iespēja strīdu gadījumā. Abas ir ļoti svarīgas demokrātijas leģitimitātei. Lai neteiktu, ka veidu pamatu pamatu vēlēšanas sistēmas leģitimitātei.

Cik saprotu, ka e-vēlēšanas šīs abas lietas vairs nenodrošina principā. Nerunājot par tīri teorētiski rakstā nosaukto uzlaušanu, kas manuprāt jau sen vairs nav tīri teorētisks apdraudējums zinot kāda ir situācija ar ļaunprogrammatūras izplatību Latvijā un hakeru spējām uzlauzt par sarežģītas vadības iekārtas ārzemēs.

Cik es esmu dzirdējis datorspeciālistus privāti izsakoties par elektronisko balsošanu, tad viņi visi kā viens norāda ka principā šī sistēma ir solis uz varas leģitimitātes mazināšanu un nerekomendē to ieviest.

+11
-5
Atbildēt

6

    aldis_grunde > marchaeva 15.07.2014. 00.39

    Nevajag jau uzreiz e-vēlēšanas, pietiktu ar elektronisku vēlētāju reģistrāciju.

    +7
    0
    Atbildēt

    0

    Ieva > marchaeva 15.07.2014. 11.05

    Tehniski drošību ieviest nav problēma, Kriptēšanas algoritmi ir atkožāmi, bet to var izdarīt ~ 30 gados.

    Galvenā problēma ar e-vēlēšanām ir cita. Lai tās ieviestu, ir jāmaina konstitūcija, kas garantē vēlēšanu anonimitāti. Tā kā elektroniski var novēlēt daudzreiz, var elektroniskās vēlēšanas kombinēt ar klātienes vēlēšanām, tad vēlētājs ir jāidentificē. Tātad viņš vairs nav anonīms. Un vēlēšanas vairs nav aizklātas.

    Bez tam, parastie argumenti evēlēšanu vajadzībai ir – nepieciešamība nobalsot laicīgi, no attāluma, jo tajā brīdī vēlētājs nevar būt vajadzīgā vietā un laikā, Kā arī nepieciešamība to veikt no jebkuras vietas. Un tālākā loģika ir dīvaina- tāpēc nepieciešamas evēlēšanas. Nav tā – tā vietā ir nepieciešams elektronisks vēlētāju reģistrs, kas fiksē faktu, ka esi balsojis (un nevis faktu, kā balsojis). Tas ļautu balsot ar eID kartēm, balsot jebkurā vietā Latvijā un ārzemēs, balsot laicīgi. Un tas nav nekas jauns, jo faktiski jau tā notiek – vēlēšanu iecirkņos ir saraksti, pasē tiek veikta atzīme. Tātad juridiski viss ir atstrādāts. Tikai tas viss ir uz papīra, ar roku rakstīts. Tāpat kā pirms otrā pasaules kara.

    Atkal gribam tāles zilās, kaut gan risinājums ir vienkāršs

    +3
    -1
    Atbildēt

    0

    ILZE > marchaeva 15.07.2014. 11.25

    Ķīps

    Galvenā problēma ar e-vēlēšanām ir cita. Lai tās ieviestu, ir jāmaina konstitūcija, kas garantē vēlēšanu anonimitāti.

    _________________

    Ne jau visi cilvēki balso par kremļjaģām, RP/V, ka tiem obligāti vajadzīga anonimitāte. Labas gribas cilvēki, esot prombūtne, labprāt balsošanai izmantotu internetbanku. Un vēl, tā kā alkatīgie un sakompromitātie varturi amatā pārvēlējuši Čevera bandas pocu, Cimdaru, labprāt gribētu iespēju pārliecināties, ka mana balss nonākusi, kur vajag.

    +3
    -4
    Atbildēt

    0

    Kristīne > marchaeva 15.07.2014. 14.53

    “Tehniski drošību ieviest nav problēma, Kriptēšanas algoritmi ir atkožāmi, bet to var izdarīt ~ 30 gados. ”

    ===

    Man gan liekas, ka lielāka problēma varētu būt tas, ka vēlēšanas vairs varētu nebūt pilnīgi “aizklātas”, jo ir pietiekami liela iespēja, ka izvēli acīgi regulē kāds bišķi aktīvāks ģimenes loceklis.

    +2
    0
    Atbildēt

    0

    ILZE > marchaeva 15.07.2014. 17.54

    kristaps_freimanis

    jo ir pietiekami liela iespēja, ka izvēli acīgi regulē kāds bišķi aktīvāks ģimenes loceklis.

    _____________

    Kad mani vecāki nobalsoja par Antoļika Vaļerijanoviča smuko frizūru, es tiem atņēmu vēlēšanu balsi, arī manu sieviešu, ja jau manu, tad arī balsis manas.

    0
    -3
    Atbildēt

    0

    marchaeva > marchaeva 15.07.2014. 20.58

    Kristap, es gan īsti nepiekrītu.

    Ja šobrīd algoritms ir atkożams, teiksim, 30 gados, tad sekojot Moora likumam, vai kvalitatīvai pārejai uz jaunas kvalitātes tehnoloģiju, piem., optiskā datu apstrāde, tad var izrādīties, ka balsojumus skaidri zina jau pēc gadiem septiņiem. Un tas ar brute force.

    Lai nu labāk investē tradicionāli nodoto balsu skaitīšanā un pārskaitīšanā nevis lieks ratus zirgiem priekšā. Kad Šveice, Vācija un ASV pāries, tad arī būs mūsu rinda, IMHO.

    +3
    -1
    Atbildēt

    0

Ieva 14.07.2014. 16.57

Nu, vai nav kārtējais valsts stulbums? Valsts reklamē eID kartes, apliecina, ka varēs lietot karti pases vietā, un beigās izrādās- velēšanām neder viss, tagad visiem tie, kam ir eID, ir jāiet uz PMLP biroju un jāsaņem mistiskas apliecības, kas maksā dažus centus. Es neietu. Un neiet arī uz vēlēšanām. Ja valsts ir tiks stulba, tad tā nav pelnījusi manu klātbūtni. Un tas ir tikai tāpēc, lai kaut kur varētu iespiest zīmodziņu. 21. gadsimtā!

Es teiktu, ka PMLP & CVK ir strādājušas neprofesionāli, bet tūlīt man metīsies virsū ierēdņu aizstāvji, ka gribu nomelnot “godīgo Latvijas ierēdni”. Es teiktu, ka kādam ierēdnim būtu par šo jāsaņem sods, bet Latvijas valstī ierēdņus nesoda pat pēc Maksimas, kur nu vēl šāda “sīkuma” dēļ? Interesanti vai Vācijā vai Lielbritānijā varētu kaut kas tāds notikt? Vai arī viņiem, ups, sanāk šitādas muļķīgas valsts līmeņa kļūdas?

+11
-3
Atbildēt

5

    Ansis > Ieva 14.07.2014. 19.03

    Cik saprotu, tad neprofesionalitāte ir Saeimā

    Es gan aiziešu pakaļ tai apliecībai un uz velēšanam arī iešu – lidz tam laikam izdomašu par ko tieši balsot – negribu mājās Doņecku

    +8
    -2
    Atbildēt

    0

    Ieva Priedenfelde > Ieva 14.07.2014. 23.45

    Aplami skaties uz problēmu. Ierēdņi te nav pie vainas, politiskais esteblišments spītīgi nevēlas izmantot vēlētāju reģistru, jo tā grūtāk muhļoties. Lieku 100%, ka Āboltiņa tiks ievēlēta.

    +3
    -5
    Atbildēt

    0

    Ieva > Ieva 15.07.2014. 10.53

    Politiķi ir idealogi, kamēr ierēdņi ir darītāji. eID kartes ir laba lieta, tikai nav tikuši pārdomāti visi aspekti. Ja CVK būtu, piemēram, ieviesis elektronisku vēlētāju reģistru, nekādas papīra apliecības arhaisku zīmodziņu spiešanai nevajadzētu.

    +3
    -3
    Atbildēt

    0

    Ieva Priedenfelde > Ieva 15.07.2014. 13.11

    Tie ideALogi pieņem likumus, bez likuma neviena apliecība, ne reģistrs nav derīgs. Cita lieta, ka gudrie ierēdņi apčakarē negudros ministrus kā vien grib. Rezultātā ministrs pie visa vainīgs, kamēr īstie vainīgie – ierēdņi paliek ēnā. Bet patiesība ir kaut kur pa vidu, varas centrs ir tur ārā.

    +2
    -1
    Atbildēt

    0

    Sandra Šmite > Ieva 17.07.2014. 02.02

    Pilsoņu tiesības vēlēt tiek nepamatoti apgrūtinātas. “Škietamā demokrātija” – http://www.ir.lv/blogi/politika/skietama-demokratija

    0
    0
    Atbildēt

    0

dro 14.07.2014. 15.46

Milzīgs paldies! Tas ir tikpat radikāls apvērsums demokrātijas attīstībā kā ES atteikšanās no gurķu taisnošanas:)

+11
-4
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam