Izaicinājums biznesam - Millenials • IR.lv

Izaicinājums biznesam – Millenials

7
Foto no pixabay
Krīvs Lode

Viens no lielākajiem izaicinājumiem darba devējam ir Y paaudzes augstās ambīcijas, kas dažreiz nav pamatotas

Patlaban sīva konkurence ir novērojama ne vien klientu, bet arī darbinieku piesaistē, un bieži vien alga nav noteicošais faktors. Darba tirgū jau kādu laiku aktīvi strādā un vēl tikai sāk savas darba gaitas Y paaudzes jaunieši jeb „Millenials”, kuri ir dzimuši laika posmā no 1980. līdz 1998. gadam. Viņus atšķir tieksme pēc neatkarības darbā un vēlme ietekmēt apkārt notiekošos procesus.

Kā uzņēmumam pielāgoties jauno darbinieku vajadzībām un kā rast kopīgu valodu ar Y paaudzes jaunajiem kolēģiem un sadarbības partneriem?

Bieži vien Y paaudzes cilvēki uz darba pārrunām nāk ar uzstādījumu: Kas man ir jādara, lai jau pēc gada es būtu tavs priekšnieks? Viņi nav gatavi stāvēt malā un nākt uz darbu, lai atsēdētu savu darba laiku un ietu mājās. Stabilitāti, ko novērtē iepriekšējā jeb X paaudze, viņi labprāt nomaina uz aizraujošu darba vidi, izvēloties tādu nodarbi, kas sagādā prieku un ļauj izjust sacensības garu. Pretējā gadījumā nepaies ilgs laiks, līdz Y paaudzes censonis steigs mainīt darbu, un to mūsdienu vidē viņi mēdz darīt diezgan bieži. Jaunā darba ņēmēju un uzņēmēju paaudze vienlīdz augstu vērtē kā naudu, tā arī aizraujošu darbu un iespējas sevi pierādīt, turklāt viņiem ir svarīgi darīt kaut ko nozīmīgu un apzināties savas izaugsmes iespējas. Viens no lielākajiem izaicinājumiem darba devējam ir viņu augstās ambīcijas, kas dažreiz nav pamatotas.

Paaudžu atšķirīgās vērtību sistēmas

X paaudzes cilvēkiem, kuri dzimuši laikā no 1965. līdz 1980. gadam, darba diena sākas astoņos un labākajā gadījumā beidzas piecos, un nav pat runa par vēlāku ierašanos uz darbu. Turpretī Y paaudze uzskata – ja darbs izdarīts, tad var iet prom ātrāk vai arī nākt uz darbu vēlāk. Viena no lielākajām atšķirībām, kas jūtama darbā ar X un Y paaudzēm, ir veids, kā tiek veidotas savstarpējās attiecības.

Novērojām, ka attiecības starp Y paaudzes „Narvesen” franšīzes ņēmēju un viņa darbiniekiem ir neformālākas un daudz brīvākas. Arī attieksme pret „Narvesen” atbalsta biroja pārstāvjiem, kas palīdz ar franšīzes vadīšanu, ir brīvāka. Viņi mūs uztver kā sadarbības partnerus, tāpēc arī savstarpējā komunikācija veidojas nepiespiesta.

Turpretī vecākas paaudzes franšīzes ņēmēji mūs uztver kā priekšniecību un viņiem ir svarīga uzņēmuma hierarhija. Arī mērķi darbam vai biznesa uzsākšanai bieži vien X un Y paaudžu pārstāvjiem ir dažādi – jauniešiem galvenais darbā ir neatkarība, jauno zināšanu, iemaņu un peļņas gūšana. Šo mērķu vadīti, viņi ir gatavi uzņemties riskus, kas ir saistīti ar jauna biznesa uzsākšanu. Turpretī iepriekšējā paaudze tiecas pēc stabilitātes un retāk uzņemas riskus, tāpēc motivācijas veicināšanas procesi abos gadījumos ir atšķirīgi.

Ieguvēji ir visi

Neskatoties uz to, ka jaunā paaudze var šķist egocentriska un grūti vadāma, šie cilvēki sniedz lielu un pozitīvu pienesumu uzņēmumam. Viņi vienmēr vēlas pierādīt to, ka var gāzt kalnus, tikai gaida īsto brīdi. Tāpēc ar lielāko prieku dalās ar svaigām idejām un parasti ir tie, kas uzņēmumā ievieš jaunas pozitīvas izmaiņas un inovācijas. Atšķirībā no X paaudzes, kam brīžiem var būt grūtāk atzīt, ka tas, kā patlaban notiek lietas, var būt nepareizi, Y cilvēki ir elastīgi un gatavi pielāgoties jaunām un izaicinošām situācijām. Līdzīgi ir arī ar jaunajām tehnoloģijām – Y paaudzei ir iedzimta interese par inovācijām. Arī „Narvesen” birojā nesen darbā pieņemts jaunās paaudzes kolēģis ieviesa jauninājumu, izmantojot informācijas tehnoloģijas, tā efektivizējot ikdienas darbu, un ieguvēji ir gan darbinieki, gan uzņēmums kopumā.

Pastāvēs, kas mainīsies

Lai spētu piesaistīt un noturēt jaunos, perspektīvos censoņus, arī uzņēmumam ir jāmainās. Turklāt tas attiecas ne vien uz atalgojuma apmēru, bet arī uz uzņēmumu kopumā. Y paaudzes jaunieši alkst pēc neatkarības, viņi vēlas būt bosi un paši pārvaldīt savu laiku, tāpēc, mēs, piemēram, piedāvājam jauniem cilvēkiem strādāt un izpausties tieši caur franšīzes modeli. Mēs uzticam viņam dārgāko vērtību, kas mums ir, – klientu.

Šī paaudze ir gatava uzņemties risku, bet ar domu, ka ir tā iespēja nopelnīt vēl vairāk, tāpēc iespēja uzņemties vadīt savu biznesu viņus nebiedē. Y cilvēkam ir svarīgi būt iesaistītam lēmumu pieņemšanā, tāpēc arī „Narvesen” labākie franšīzes ņēmēji tiek iesaistītu svarīgu jautājumu apspriešanā. Lēmumu pieņemšana aiz slēgtām durvīm darbā ar viņiem nav labākais stils. Speciāli jaunajiem franšīzes ņēmējiem mēs arvien paplašinām un uzlabojam iespējas gūt jaunas zināšanas par nozari, kuru viņi pārstāv. Neskatoties uz to, ka jaunie cilvēki ir ļoti ambiciozi un uzskata sevi par ļoti zinošiem, viņi augstu novērtē atbalstu, jaunas zināšanas un mentoringu. Tas viņiem ir tikpat svarīgi kā X paaudzei atalgojums un stabilitāte.

Tāpat līdz ar jauno cilvēku ienākšanu uzņēmumā ir svarīgi pievērst lielāku uzmanību digitālajiem risinājumiem, piemēram, mēs, „Narvesen”, savā ikdienas darba rīku komplektā iekļāvām arī „Facebook”. Tur izveidojām slēgtu grupu mūsu franšīzes ņēmējiem, kur viņi var dalīties ar svaigāko informāciju, bildēm, ieteikumiem un citu svarīgu informāciju tieši no veikala ātri un ērti. Tas ir veids, kā var ne vien dalīties ar savu pieredzi, bet arī apgūt jaunas zināšanas. Novērojām, ka biežāk šo iespēju izmanto tieši Y paaudzes franšīzes ņēmēji. Svarīgi, lai arī uzņēmuma vērtības ir skaidras un saistošas visām uzņēmumā strādājošām paaudzēm, turklāt ir ļoti svarīgi sekot līdzi to izpildei. Vērtības ir ne tikai jāsludina, arī bizness jāveido atbilstoši tām. Jaunie cilvēki ir ne vien elastīgi, bet arī ļoti principiāli. Ja viņi kaut vienreiz redzēs, ka darba devējs vai partneris dara vienu, bet skaļi saka ko citu, ar to pietiks, lai zaudētu viņu uzticību.

Darbs ar Y paaudzi var būt izaicinošs, taču izaicinājumi uzņēmējdarbībā vienmēr ir labi. Tie uztur tonusā un stimulē jaunu ideju rašanos. Aicinu ikvienu uzņēmēju atklāt potenciālu, kas slēpjas Y paaudzes censoņos, un gatavoties vēl jaunās paaudzes ienākšanai darba tirgū, jo jau pavisam drīz arī Z paaudzes jaunieši (dzima pēc 1999. gada) sasniegs darbspējīgo vecumu un ienesīs pavisam jaunas vēsmas darba tirgū.

Autors ir „Narvesen” mazumtirdzniecības direktors

 

Komentāri (7)

traductrice 08.08.2016. 12.25

ārprāts, esmu nodzīvojusi pusmūžu, nemaz nezinot, ka esmu X, bet mani bērni ir Y. Mani mazbērni droši vien būs Z. Bet kas nāks pēc tam? Ceru, ka ne jau atkal A.

+4
0
Atbildēt

1

    fretka > traductrice 08.08.2016. 14.09

    Jāpastāsta amerikāņu reklāmistiem, kuri to visu izdomāja, ka latviešu alfabētā pēc Z vēl ir Ž :)

    +4
    0
    Atbildēt

    0

fretka 08.08.2016. 11.36

.

Godājamais autor!

Lūdzu dodiet padomu – kā lai Y paaudzes cilvēks Gulbenē kļūst par metroseksuāli?

:)

+4
0
Atbildēt

1

    andrejs > fretka 08.08.2016. 16.01

    runājot par sportu īpaši tiek uzsvērts, ka četras no “meitenēm”, kas pavadīja valstu delegācijas atklāšanas parādē, esot bijušas (vai bijuši) transseksuāļi…

    +3
    0
    Atbildēt

    0

ierados 08.08.2016. 10.35

Neviens nav atcēlis fundamentālo likumu – viena veiksme pēc deviņām neveiksmēm. Arī attiecībā uz Y paaudzi. Kurš gatavs to sagremot, laipni lūgti eksperimentēt ar Y dullībām.

+2
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu